Specialisatie

De huisregels

Medische gegevens

Voor ieders veiligheid verzoeken wij u om ons steeds te informeren omtrent medische bijzonderheden, zoals zwangerschap, medicijngebruik, ziektes, infecties, afwijkingen, etc.

Pijnklachten

Wanneer u een pijnklacht heeft, wacht dan niet tot de volgende behandeling, maar neem contact met ons op. Bel ons indien mogelijk tussen 8.00 en 10.00 uur, zodat wij u eventueel dezelfde dag nog kunnen helpen.

Privacyregeling en geheimhouding

Patiënteninformatie wordt niet aan derden door gestuurd of verteld zonder overleg met de mondhygiënist en met mede weten van de patiënt. Alle informatie blijft binnen het praktijkpand, behalve als het informatie betreft voor een specialist of huisarts, die de informatie nodig heeft voor medisch onderzoek (verwijzing).

Klanttevredenheid

Wij meten met regelmaat de klanttevredenheid om op de hoogte te blijven van uw wensen en behoeften. Vanzelfsprekend kunt u deze ook melden bij de balieassistente en/of de mondhygiënist.

Betalingsvoorwaarden

De betaling van behandelingen gaat via een factoring-bedrijf informedics.nl  (tel. .036 – 20 31 900). Verdere informatie over de betalingsvoorwaarden is te verkrijgen bij de balieassistente.
Betalingen van niet nagekomen afspraken gaan buiten dit factoring-bedrijf om en dienen overgemaakt te worden op het rekeningnummer dat op de nota vermeld staat.
U kunt voor behandelingen boven € 150,00 een begroting krijgen.

Meningsverschil

Indien u een meningsverschil heeft met uw mondhygiënist en denkt dat de mondhygiënist aantoonbaar in gebreke is gebleven, zonder dat u dat samen heeft kunnen oplossen, dan kunt u zich richten tot de NVM (Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten) en om bemiddeling vragen.

Waarom naar de mondhygiënist?

Uw tandarts verwijst u naar de mondhygiënist. Misschien vraagt u zich af waarom. Meestal is er iets aan de hand met uw tandvlees. Soms heeft u dat zelf al gemerkt aan bijvoorbeeld een vervelende smaak in de mond, een slechte adem of bloedend tandvlees bij het poetsen. De mondhygiënist is gespecialiseerd in tandvleesproblemen. Samen met de mondhygiënist kunt u kijken hoe het gaat met de dagelijkse verzorging van uw gebit en wat anders kan. Daarnaast past zij een behandelplan toe dat is toegesneden op uw mondsituatie.

Wat gebeurt er tijdens het eerste bezoek?

Tijdens het eerste bezoek aan de mondhygiënist wordt er naar uw gezondheid geïnformeerd. Sommige ziektes of medicijnen kunnen verband houden met de gezondheid en behandeling van uw gebit. Afhankelijk van de reden van de verwijzing of van de mondsituatie wordt er een uitgebreid mondonderzoek gedaan in de vorm van een parodontiumstatus. Is de reden van verwijzing of de mondsituatie minder ernstig dan wordt de behandeling direct gestart in de vorm van tandsteen verwijderen. Als er meerdere behandelingen nodig zullen zijn zullen de geschatte kosten besproken worden.
De duur van de eerste behandeling is 60 minuten en in overleg wordt de duur van de vervolg behandelingen bepaald.
Mocht u een begroting willen ontvangen voor de geschatte kosten dan kunt u dit vragen en krijgt u schriftelijk bericht.

Wat kost een behandeling?

Vanaf 1 januari 2013 is het experiment met de vrije tarieven in de mondzorg gestopt. De tarieven worden door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vastgesteld.
De tarieven kunt u zien op de website van de NZa.
Het is voor ons onmogelijk om van iedere verzekering alle voorwaarden te kennen. Wilt u weten of de behandeling (gedeeltelijk of volledig) vergoed wordt door uw verzekering, raden wij u dan ook met klem aan om zelf met uw verzekeringsmaatschappij contact op te nemen.

Kijk voor verdere informatie op website van de NZa.
Het totale kostenplaatje kan, indien gewenst, in de vorm van een begroting vooraf bij de behandelaar worden aangevraagd.

Vergoedt mijn verzekeraar de behandelkosten?

De zorg van de mondhygiënist wordt alleen vergoed als u een aanvullende verzekering voor tandheelkundige zorg heeft afgesloten. Veel ziektekostenverzekeraars vergoeden van 75% van de kosten van parodontale behandeling. Ook kan, afhankelijk van uw pakket, een maximale vergoeding per jaar gelden.

De declaratie in samenwerking met informedics.nl
De betaling van behandelingen gaat via een factoring-bedrijf informedics.nl (tel. 036  20 31 900). Verdere informatie over de betalingsvoorwaarden is te verkrijgen bij de balieassistente.
Betalingen van niet nagekomen afspraken gaan buiten dit factoring-bedrijf om en dienen overgemaakt te worden op het rekeningnummer dat op de nota vermeld staat.
U kunt voor behandelingen boven € 150,00 een begroting krijgen.
Jongeren tot 18 jaar krijgen de mondzorg volledig vergoed. Zij hoeven dus geen extra tandartsverzekering af te sluiten.
Geadviseerd wordt om bij twijfel vooraf bij uw zorgverzekeraar te informeren naar de vergoeding die voor u geldt.

Afspraak maken

De druk op de gezondheidszorg, waaronder de parodontologie, is sterk toegenomen waardoor vaak lange wachttijden ontstaan. Wij benutten alle mogelijkheden om de wachttijden tot een minimum te beperken. Afspraken worden zo efficiënt mogelijk gepland. Toch kan er helaas nog sprake zijn van een wachtlijst. Daarom is het absoluut noodzakelijk om, in uw belang en dat van andere patiënten, de beschikbare behandeltijd zo goed mogelijk te benutten.
Zorgvuldig plannen en nakomen van afspraken is daarbij essentieel; wij doen daarvoor ons uiterste best en reken ook op uw medewerking.
Afspraken worden vaak maanden vooruit gemaakt. Als u een afspraak afzegt, kan daardoor pas een nieuwe afspraak over enkele maanden worden gegeven. Dat is niet in het belang van uw behandeling. Bovendien vormt de afgezegde afspraak vaak een onderdeel van een serie zorgvuldig geplande afspraken.
Het maken van een nieuwe serie is een tijd rovende procedure voor onze assistente.
Als u uw afspraak kort tevoren afzegt, kan de gereserveerde tijd meestal niet meer worden opgevuld. Onder de huidige werkdruk is dat zeer ongewenst.
Verzet uw afspraak daarom slechts in uiterste noodzaak!
Afspraken dienen – indien noodzakelijk wegens overmacht – uiterlijk 24 uur voor de behandeling te worden geannuleerd. Bij niet of niet tijdige annulering van de afspraak behouden wij ons het recht voor de gereserveerde tijd en/of de afgesproken behandeling volledig in rekening te brengen wanneer er geen andere patiënten konden worden behandeld of andere gehonoreerde werkzaamheden konden worden verricht.